چندان موافق راه‌اندازی بی‌آرتی در شهر کرمان نیستم

فردای‌کرمان ـ گروه جامعه: رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در نشست خبری شامگاه دوشنبه با اذعان به مشکلاتی که در بخش حمل‌ونقل عمومی شهر وجود دارد، گفت: «بنده از اواخر سال ۸۹ تا سال ۹۲ مدیرعامل اتوبوسرانی شهرداری کرمان بودم. تعداد اتوبوس‌ها از آن زمان تاکنون نصف شده است. البته ناگفته نماند که در چند سال اخیر نوسازی اتوبوس‌ها انجام شده ولی از لحاظ تعداد، افزایش چندانی پیدا نکرده است. برای همین محوریت بودجۀ امسال را بر تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اتوبوسرانی گذاشتیم».

منصور ایرانمنش با بیان اینکه شهر کرمان حداقل به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد اما اکنون حدود ۱۰۰ اتوبوس فعال داریم، اظهار کرد: «همین تعداد اتوبوس‌ها هم گاهی برای سرویس‌دهی به اردوهای مدارس و مواردی از این قبیل از مدار سرویس‌دهی خارج می‌شوند».

وی افزود: «یکی از دلایلی که ترافیک شهر کرمان نسبت به پنج سال قبل بسیار بیش‌تر شده است همین کمبودها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. مردم زمانی به‌جای خودروی شخصی از اتوبوس استفاده می‌کنند که از خانه بیرون آمدند مطمئن باشند اتوبوس به‌موقع آن‌ها را به مقصد می‌رساند اما اکنون برخی مسیرها حذف شده یا فاصلۀ سرویس‌دهی در برخی مسیرها به یک ساعت رسیده است».

وی در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه لااقل مطالعات مترو برای چند دهۀ آیندۀ شهر را آغاز کنید، تصریح کرد: «بنده سه دوره در شورای شهر کرمان هستم و هر از گاهی موضوع مترو مطرح شده است. براساس نظرات کارشناسان، انجام مطالعات مترو برای آینده، فقط هزینه‌ای روی دست شهرداری می‌گذارد و عایدی‌ای ندارد. شهر کرمان شرایط لازم برای راه‌اندازی مترو را ندارد و حتی شاید مجوز مطالعات مترو هم برای کرمان صادر نشود».

ایرانمنش در پاسخ به پرسش دیگری دربارۀ اینکه کار راه‌اندازی منوریل در کرمان به کجا رسید؟ بیان کرد: «همین سیستم فعلی اتوبوسرانی را تقویت کنیم؛ منوریل و مترو پیشکش!».

وی بیان کرد: «آنچه که طرح جامع ترافیک شهر پیش‌بینی کرده، کرمان نیاز به بی‌آرتی دارد».

وی با بیان اینکه بی‌آرتی موافقان و مخالفانی دارد، گفت: «من با وضعیت فعلی شهر کرمان چندان موافق بی‌آرتی نیستم».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، ایرانمنش اذعان کرد: «بی‌آرتی زمانی موفق عمل می‌کند که بتوانیم خط آن را از طریق سایر ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی تغذیه کنیم و مردم از محله‌ها و خیابان‌های فرعی به‌راحتی به خط بی‌آرتی برسند که الان چنین امکان و شبکه‌ای در شهر کرمان وجود ندارد».

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان با بیان اینکه امسال ۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات بودجه را صرفا برای خرید اتوبوس گذاشته‌ایم و از ابتدای امسال ۳۰ اتوبوس خریداری کرده‌ایم، اظهار کرد: «تاکسی‌ها ویترین شهر و ناوگان حمل‌ونقل خصوصی‌ای هستند که تحت نظارت شهرداری فعالیت می‌کنند».

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر کرمان افزود: «در سال های گذشته شهرداری و دولت یارانه‌هایی داشتند و وام‌هایی به رانندگان تاکسی می‌دادند و چند سالی است که یا پرداخت نشده یا خیلی محدود بوده است. این موضوع نیاز به پیگیری دارد».

ایرانمنش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری دربارۀ انجام طرحی برای ساماندهی ترافیکی میدان بیرم‌آ‌باد گفت: «مطالعات میدان بیرم‌آباد در حال انجام است اما بعید می‌دانم در این دورۀ شورا خرید بک لینک قوی به نتیجۀ نهایی برسد». / الف